My New Room 2
Hra - My New Room 2
Video se načítá
Operetta Tattoo Shop
Hra - Operetta Tattoo Shop
Video se načítá
Mega Geek Girl Creator
Hra - Mega Geek Girl Creator
Video se načítá
Monster High Real Makeover
Hra - Monster High Real Makeover
Video se načítá
Papas PanCakeria
Hra - Papas PanCakeria
Video se načítá
Home Sheep Home
Hra - Home Sheep Home
Video se načítá
 

KagamineRinCZ

JAK SE PŘIPRAVIT NA PRACOVNÍ POHOVOR:


Před nějakou dobou jsem viděla článek, jak si napsat životopis. A dnes se podíváme na to, jak se připravit na pracovní pohovor. Informace z tohoto článku můžete využít také pokud se hlásíte na školu, kde je součástí výběrového řízení právě pohovor. No nic, jdeme na to.


OBLEČENÍ:


Asi to první, co vás napadne. CO SI MÁM SAKRA VZÍT NA SEBE?! No, hodně záleží na tom, o jakou pozici usilujete. Pokud se hlásíte na brigádu na pozici pomocný dělník nebo uklízečka, nemusíte jít v kvádru ani ve velké večerní.
Pokud se hlásíte na pozici hostesky, mělo by vám to slušet, takže nějaká středně dlouhá sukně a sáčko nebo slušivé tričko bude dobrá volba. Zkrátka, musíte vyhodnotit, na jakou pozici se hlásíte, a jaké oblečení je ideální. Je fajn zvolit o jeden stupeň slušnější oděv, než předpokládáte, že budete běžně nosit do práce.
Záleží na tom, co se od vás v té práci očekává. A co se o vás chtějí dozvědět, zda to, že dokážete působit seriózně, reprezentativně a na úrovni, nebo zda spíš chtějí někoho, kdo je praktický, umí se chopit práce a neztrácí čas s parádou. V každém případě by vaše oblečení na pohovor mělo být:


• Čisté
• Nezmačkané
• Padnoucí
• Vhodně barevně sladěné – a spíše méně barev a zvolit barvy jako černá, šedá, bílá, béžová.


To samé platí i o zbytku vzhledu, vyčištěné zuby, čisté ruce a nehty, učesané vlasy. Zkrátka se nějak normálně lidsky upravit XD


JAK SE PŘIPRAVIT:


V úplně ideálním případě byste měli mít dokonalý přehled o firmě, o pozici, na kterou se hlásíte, a o náplni vaší práce, to ale ve většině případů nejde všechno přesně zjistit, budou se na to ale ptát. Zkuste si tedy zjistit co nejvíce o zaměstnavateli a o pracovní pozici.


Pokud z toho nejste moudří, zkuste si to v hlavě nějak sesumírovat, a sami si odpovědět na otázku, co si MYSLÍTE, že tam tak budete dělat. Je lepší se trošku splést, než čučet jak péro z gauče, a blábolit, že vlastně nevíte, nic nevíte, a už se mě neptejte XD


To samé o firmě, asi víte, zda jdete na pohovor do fast foodu, do kavárny, uklízet, na úřad, na back office asistentku, na luxusní společnici…:D vtip. Teda možná :P Tak si zkuste na netu dohledat něco málo o firmě nebo pobočce, kdy vznikla jaké pozice nabízí…prostě cokoli, čím se budete moct blejsknout, že už to víte.
Na pohovor se dostavte včas nebo s drobným předstihem, rozhodně ne pozdě. Pokud třeba z důvodu dopravy meškáte, zavolejte, že máte problémy na cestě.


Hned na začátku pohovoru může nastat situace, že vám nabídnou něco k pití, obvykle vodu, kávu nebo čaj. Je dobré přijmout vodu, abyste všechno neodmítli, a káva nebo čaj je problém v tom, že nevíte, jak dlouho tam budete, a nemusí vám to vychladnout, proto je lepší říct, že si dáte vodu, a slušně poděkovat.


PRVNÍ DOJEM:


Už když vcházíte do kanceláře, dělají si o vás obrázek. První pohled, první krok, podání ruky, tohle všechno se může hodnotit. Pokud vás do kanceláře nebo na jiné místo pohovoru volají DALŠÍ, vejděte, navažte oční kontakt se všemi účastníky pohovoru, usmějte se, a pozdravte. Následně počkejte, až vás usadí. Až vás usadí, sedněte si způsobně, ale přirozeně, abyste se během pohovoru nemuseli vrtět, a pořád si přesedat. Ruce je dobré položit do klína, hlavně si nimi nešermovat.


Pokud si s vámi chtějí potřást rukou, stisk by měl být pevný, ale zase je tam neumačkejte. Krátký, pevný, s krátkým pohledem do očí a letmým úsměvem.


Pak může nastat situace, kdy šéf nebo personalista začne pohovor nějakou neformální otázkou typu JAK SE MÁTE, JAKÁ BYLA CESTA, NAŠLI JSTE TO ZDE DOBŘE… Pokud možno řekněte, že ano, a vše bylo v pořádku, případně v pořádku v rámci možností. Není dobré začít pohovor stěžováním si na počasí a na TU STRAŠNOU CESTU SEM.


Hned na začátku, stejně jako oni hodnotí vás, si vy zhodnoťte je. Každý šéf nebo personalista je jiný. Pokud hned na začátku vidíte, že je hodně distingovaný, upjatý, a vede pohovor vážně, přizpůsobte se mu v komunikaci, snažte se působit profesionálně, držet si jistý odstup a tvářit se, že to berete vážně.
Pokud zastává spíše lidský přístup, je více uvolněný, a třeba má i nějaké vtipné průpovídky, i vy se uvolněte, a nalaďte spolu s ním na o něco otevřenější a uvolněnější komunikaci, jeho vtípkům je dobré se zasmát, ať má pocit, že je s vámi na jedné vlně.


SAMOTNÝ POHOVOR:


Už jste usazeni se šéfem nebo personalistou, popř. s celou výběrovou komisí, a na řadě je samotný pohovor. Obvykle vás hned na začátku vyzvou, abyste nějak popsali sami sebe a řekli, jaké máte dosavadní zkušenosti, kde jste pracovali, studovali, studujete, pracujete…co rádi děláte atd.


Je dobré to shrnout do několika vět, ale říct všechno podstatné a neváhat. Jsem …. Je mi… a v současné době….studuji tam a tam, pracuji tam a tam, ukončil/a jsem studium té a té školy a nyní hledám práci v oboru…


Pak začít zkušenostmi. Vybírejte takové zkušenosti, které je mohou na dané pozici zajímat, když chcete jít na brigádu do obchodu s hadrama, vaše doučování angličtiny je asi moc zajímat nebude, naopak když jdete někam do kanceláře, asi není úplně tak podstatné, že jste dělali servírku. Vypíchněte ty zkušenosti, které mají alespoň něco trošku společného s danou prací, o kterou se ucházíte.


Výhodou jsou v tomhle call centra, hostessing a cokoli s lidmi, protože tam vždy můžete poukázat na to, že už jste měli možnost jednat s klienty.
Stejně tak je dobré vypíchnout nějakou zajímavou stáž nebo studijní praxi. Při mluvení o daných zkušenostech nezapomeňte vypíchnout, že jste měli možnost se přiučit v komunikaci, organizaci, správě nějakého systému atd na dané pozici, protože to jste tam vlastně dělali také, přestože šlo o úplně jinou zkušenost.


Co se týče vašich zájmů a koníčků, vypíchněte nějaké dva zajímavé, ať už je to sport, tanec, hudba, vaření, učení se cizího jazyka nebo třeba úprava fotek. Mluvit o tom, že ve svém volnu sledujete televizi a chodíte po kafíčkách a po nákupech…řekněme, že tím asi moc nezaujmete. Klidně si něco trošku přikrášlete, oni to nezjistí.


Pak přijde na řadu otázka, jak jste se o dané pozici dozvěděli, a proč o ni máte zájem. Tak jak jste se o ní dozvěděli, to víte vy sami, a proč o ní máte zájem? Řekněte svůj důvod, pokud ten důvod není slibovaná výplata nebo to, že prostě potřebujete na brigádu, protože rodiče vám dávají malé kapesné XD Klidně to vyřešte větou, jak se vám zdá daná pozice zajímavá, a že si myslíte, že by vás to mohlo opravdu bavit a sedět vám to, a že zde vidíte velkou šanci se něčemu zajímavému přiučit a nasbírat spoustu nových zkušeností do života XD To se dobře poslouchá.


OBVYKLÉ OTÁZKY:


• Jak jste se dozvěděl/a o této nabídce?
• Proč vás nadá nabídka zaujala?
• Co jste dělali doposud ( a jak se vám tam líbilo/nelíbilo a proč
• Proč si myslíte, že se na danou pozici hodíte?


Tady se můžete zase mírně přechválit – jen to zase nepřehánějte. Prostě řekněte, proč právě VY. Umíte dobře vycházet s lidmi? Umíte si práci dobře zorganizovat? Umíte skvěle pracovat v týmu? Nebo jste naopak schopni samostatné práce? HLAVNĚ to musí sedět k tomu, na jakou pozici se hlásíte. Zkrátka…to, co tam budete dělat, máte rádi, a je to přesně vás styl!


Samozřejmě pokud na danou pozici chtějí němčinu na vysoké úrovni nebo práci s určitým počítačovým programem, a vy neumíte ani guten tag a o daném programu jste nikdy neslyšeli, nelžete, že jste v tom experti! Nicméně se můžete trošku vypíchnout a nadsadit své dovednosti a schopnosti, ale v určitých mezích.


Protože když řeknete, že jste na práci s počítačem leví, s lidmi mluvit neumíte, nejde vám to s čísly, špatně se začleňujete do kolektivu a nevydržíte dlouho sedět nebo stát….nikde vás nevezmou. Vždycky se dělejte o trošku lepší, a nepřiznávejte všechny své nedostatky, dokud se na ně přímo nezeptají nebo pokud daná věc není fakt klíčová pro dané zaměstnání – tam by pak nemělo smysl lhát, stejně byste tu práci asi nezvládli.


Po tomhle všem bude pravděpodobně následovat monolog ze strany toho, kdo pohovor vede, a bude se vám snažit přiblížit jejich firmu a danou pozici. Pečlivě poslouchejte, a dávejte najevo zájem, kýváním, nakláněním hlavy. Buďte pozitivní, a pokud vám řekne například o nějakém benefitu, projevte nadšení ( né, neskákejte tam do stropu, ale třeba slovy: OPRAVDU? TO ZNÍ VÝBORNĚ) Dávejte pozor, a sami si v hlavě srovnejte, zda byste byli ochotni takto pracovat – s touhle náplní práce, pracovní dobou – a pokud ano, řekněte, že by vám takováto organizace – směny, tým, kolektiv, druh práce – vyhovovala.


Pak bude nejspíš následovat váš prostor, kdy se můžete vy na něco zeptat. Rozhodně se zeptejte! Je dobré si dopředu otázky tak nějak rozmyslet nebo se o to pokusit během toho, co oni vypráví, abyste tam pak zbytečně dlouho nedělali UUUUMMMM.


Pokud už vám vaše otázky zodpověděli, řekněte, že právě to vás zajímalo, a to už víte, a stejně ze sebe vytlačte alespoň dvě, ideálně tři nějaké otázky.


A je možné si ty směny vybrat na týden dopředu?
S tímhle ….. zrovna nemám tolik zkušeností, bude zde nějaké zaučení?
Je možné zůstat v práci jeden den déle, a další den, když to třeba náhodou bude potřeba, odejít dříve?
Cokoli, hlavně projevujte zájem. Poté nejspíš nastane otázka:


• JAK SI PŘEDSTAVUJETE PLATOVÉ OHODNOCENÍ, A ZA JAKÝ NEJNIŽŠÍ PLAT JSTE OCHOTNÝ/Á PRACOVAT?


Jasně, doba je zlá, a všichni potřebujeme nejmíň 30 000, ale buďte skromní, pokorní, a řekněte raději nižší plat, než byl slíben v inzerátu nebo než si myslíte, že zde bude, zase neříkejte 10 000 pokud nabízelo 25 000-30 000 XD


Ale pokud bylo v inzerátu třeba 25 000 měsíčně, řekněte, že alespoň 20 000, ale 23 000 by bylo skvělé.
To samé pokud, slibují 130 na hodinu, řekněte, že alespoň 100 kč na hodinu, ale takových 120 by bylo skvělých. Je to lepší, než hned začít s: No v inzerátu bylo přece 130 na hodinu, tak snad tolik!


Další otázka, která může nastat je ŘEKNĚTE TŘI SVÉ SILNÉ A TŘI SLABÉ STRÁNKY


I tohle je lepší mít nachystané. Začněte těmi silnými. Může to být klasika, jako časová flexibilita, dobrá komunikace s lidmi, dobrá organizace práce, dochvilnost, pečlivost, že se rádi učíte, že se rychle učíte, nebo konkrétnější věci: že máte dobrou gramatiku, nebo naopak dobře pracujete s čísly, PC…


Co se těch slabých týče, určitě neříkejte, že žádné nemáte! Ale zase na sebe nemusíte prásknout všechno. XD Pokud je daná pozice o práci s počítačem, neříkejte, že ten Word vám ve škole fakt nešel. Pokud máte jednat s lidmi, neříkejte, že se snadno rozbrečíte, když je na vás někdo protivný. Ideálně řekněte ty své slabé stránky, které s danou prací souvisí co nejméně. Ale řekněte jich stejný počet, jako těch silných.
Pokud bude prostor pro další dotazy, ještě ze sebe nějaký vymáčkněte, ideálně k organizaci dané práce.


Pak může ještě přijít jobovka v podobě:


KDE SE VIDÍTE ZA PĚT LET?


Pokud je daný šéf, personalista nebo komise v pohodě, a padly nějaké ty vtípky, klidně řekněte, že ideálně tady ve firmě – s dodatkem, že šlo o vtip. Hlavně neříkejte, že nevíte, nebo že ideálně na Bahamách XD
Spíš se i na tohle dopředu připravte, a udělejte si nějaký reálný scénář. Například na stálé pozici, se kterou už budete mít zkušenosti a budete moci pečlivě vykonávat svou práci, s vlastním bydlením a možností se ve volném čase samovzdělávat, to zní dobře XD


DISKRIMINAČNÍ OTÁZKY


Jsou otázky, které by vám ze zákona neměli a nesmí pokládat. Někdy se s nimi i tak můžete setkat. Jsou to:


• Chcete mít děti a kdy?
• Kolik máte dětí a máte hlídání?
• Jaký je váš zdravotní stav?
• Jste věřící?
• Jste v odborech?
• Budete se ženit/vdávat, stěhovat?


Máte sice právo na ně neodpovídat a upozornit je, že vám tyto otázky klást nesmějí ale…já bych to nedělala. Ano, je to sice pochybení na jejich straně, ale pokud je na to upozorníte, můžete si zmařit šance se na dané místo dostat.


Proto se nenechte vyvézt z míry, a klidně řekněte, že nemáte žádný zdravotní problém, který by bránil výkonu práce ( pokud takový, který vám danou práci znemožńuje, opravdu nemáte)


A co se dětí týče… řekněte, že to v následujících letech opravdu neplánujete ( a pokud otěhotníte, už vás za to vyhodit nemohou, když vás přijmou XD) To samé s hlídáním, pokud už haranty máte. Jo, máte to zařízené…a když pak půjdete na OČR, už s tím nikdo nic neudělá XD Zkrátka jim řekněte, co chtějí slyšet, na tohle se opravdu ptát nemají, takže vy nemáte žádnou morální povinnost být upřímní.


NA ZÁVĚR:


Pak se s vámi asi rozloučí, pokud vám chcou všichni podat ruku, podejte si ji, poděkujte za jejich čas, řekněte, že se těšíte, jakmile se vám ozvou, poděkujte případně za vodu, a odchod, ten je také důležitý.
Po posledním na shledanou se na všechny krátce usmějte, a neotáčejte se k nim hned zadkem, dva tři kroky pozpátku, jako když odcházíte od královny :D, a pak normálně vyjděte dveřmi, nebouchejte.


PÁR DOBRÝCH RAD NAKONEC


• Buďte slušní, pokorní, skromní, ale zároveň zdravě sebevědomí, ukažte, že jste si vědomi svých slabin i předností


• Nepráskejte na sebe své životní neúspěchy


• Nenadávejte na předchozího zaměstnavatele


• Co se školních výsledků týče, málokde na nich ve finále záleží, ale nic nezkazíte tím, když si je oproti pravdě trochu přikrášlíte ( a ne červený diplom, pokud odkládáte modrý, ale třeba známky, to, jak vám to šlo)


• Snažte se působit pozitivně, nadšeně, se zápalem pro věc a zájmem o danou pozici, ale zase ne moc vyjukaně a vyjeveně jako ptáčátko právě vylétlé z hnízda.


• Na co nejvíc možných otázek se dopředu připravte, ať dlouho neváháte s odpovědí a nepřemýšlíte, a pokud vás přece jen zaskočí, snažte se reagovat co nejpohotověji, a pokud přemýšlíte, začněte to slovy typu: ZROVNA NAD TÍMHLE SEMUSÍM DOBŘE ZAMYSLET, PROTOŽE JE TO OPRAVDU DOBRÁ OTÁZKA


• Nenechte se ničím vyděsit, vyvézt z míry a nedávejte najevo znechucení, pokud je daná pozice tak strašná, asi není nutné, abyste o ní měli dál zájem.


• VĚŘTE SI!!! 

Nový komentář

Přidávání komentářu je povoleno pouze přihlášeným uživatelům. Zaregistruj se a přidej sem svůj komentář.