Hunger games- Balada o ptácích a hadech: recenze

Dneska tu máme recenzi na tento skvělý film: Začnu pár řádků od shora kvůli spoilerům.

3,5* z 5*

Takhle skvělý film jsem už hodně dlouho neviděla. Četla jsem si recenze na čsfd a můj názor se od nich v některých aspektech většinou liší.

První kritérium hodnocení: technická stránka:

Skvělé kamery, skvělé záběry kamer, super zvuk, skvělé efekty, nádherně zpracované, jde dost poznat, že jde o velkorozpočtový film.

kostýmy, detaily:

Hodně se mi líbily outfity hlavních postav, barevné šaty Lucy Gray co zdůrazňují, že je to umělkyně, narozdíl od Katniss, která většinou nosí tmavší oblečení. Doktorka Gaul(nevím, jak přesně se to  jméno píše) měla bláznivé outfity odpovídající její postavě. Ale hlavně outfity a účesy Snowa!! Nejsem si jistá, jestli to byl záměr, ale v první třetině filmu, kde se poznává s Lucy a kde se nejvíc ukazuje jeho dejme tomu dobrá stránka, a to jak se zamilovává, tak má kudrnaté vlasy a školní uniformu a je to v podstatě "obyčejný osmnáctiletý chlapec", co se zamiloval a snaží se řídit se svými city a jakžtakž morálním kompasem a chlapec co také poznává sám sebe. V druhé třetině filmu vidíme důsledky první třetiny filmu a dopady činů Snowa na Snowůw život. Platí za to, že chtěl zachránit koho miloval a za to, že kvůli tomu podváděl, platí za svou lásku a potažmo i touhu vyhrát, ale možná se to zdá jen mě, ale během první třetiny mu jde hlavně o to aby Lucy přežila, protože se do ní zamiluje a ona mu zachrání život, on jí chce taky zachránit život a budují si vzájemnou důvěru. A za tohle v druhé třetině filmu platí(taky se ho z pochopitelných důvodů chce zbavit Highbottom). Než je poslán do 12. kraje jako mírotvůrce má oholené vlasy(ne úplně, ale takzvaný buzz cut), a dostane modrou uniformu, což symbolizuje změnu v příběhu a druhou část vývoje Snowovy postavy. V druhé třetině filmu se odehrává jeho vztah s Lucy, do které je už hodně zamilovaný a stráví spolu krásné chvíle a je rád, že je se svým kamarádem a na chvíli jeho život vypadá z jedné části skvěle, ale s událostmi, které nastanou vidíme, že jeho morální kompas začíná upadat, zradí svého přítele, Lucy sice nezradí, ale je schopen udělat spoustu špatných věcí a začíná se zajímat hlavně o sebe a přestává cítit zármutek nebo vinu za své činy a zabíjení se pro něj stává řešením všech situací. Nebo to se nám film snažil sdělit i když dost zmateně. I když musel dělat spousta rozhodnutí, které by nikdo dělat neměl muset. Celkově jsem nečetla knížku a tuto recenzi píši hned po vidění filmu a tak se v něčem mohu mýlit a celkově tato část filmu pro mě byla dost zmatečná v dobro vs zlo a nebylo to moc černobílé, ale dost složité, takže hlavní je to, že zatímco prožívá první lásku se z něj zároveň stává zloduch(minimálně to se nám film snaží sdělit i když pro mě dost zmatečným způsobem(což už říkám asi po 3.). A na úplném konci filmu má Snow červený kabát a znovu narostlé vlasy, ale už ne kudrnaté, ale rovné a má takzvaný slicked-back účes, můžete si to vyhledat na googlu, mimochodem tady ač nerada musím poznamenat, že bohužel tenhle účes a outfit mu sluší nejvíc a vypadá strašně hezky, i přesto, že to je nejhorší etapa jeho osobnosti za celý film. Tento účes a outfit má potom, co je dokončena jeho proměna v sobeckého, zlého, mocichtivého člověka a začíná éra počátků jeho cesty za tím stát se nemilosrdným diktátorem( to dokonale vidíme, když se spaktuje s Gaulovou, která je monstrum, a když bez jakéhokoliv jakkoliv obhajitelného důvodu zabije Highbottoma(samozřejmě z pomsty, ale zde vidíme, že to co mu Highbottom řekne ho vůbec nezajímá a není mu to vůbec líto, jakoby přišel o veškeré city a empatii, které předtím měl.) A také začne věřit, že láska je slabost a že Lucy Gray byla jeho slabost a už se nikdy znovu nezamiluje. Líbilo se mi, že změna v outfitech a účesech reprezentují změny v osobnosti a a hlavní změny v příběhu a rozdělení ho na části.

Scénář/dialogy

Dobře napsané, realistické, některé části scénaře zvládnuty přímo ikonicky "It´s the sound of Snow falling" "Snow always falls on top". Hodně dobře napsané i přesto, že tam bylo pár věcí co mi nesedlo, které potom vysvětlím.

Takzvaný "pacing" filmu:

Doslova ani minutu se nenudíte, většinou u filmů co mají přes dvě hodiny to už nedávám, ale tady mi ty 2 a půl hodiny přišly doslova jako max dvě hodiny, u kterých se člověk ani minutu nenudí. Většině lidí to ale přišlo moc dlouhé, mně ne. Pořád se něco děje a je to skvělý.

Herecké výkony:

Herecké výkony 10/10

A teď to proč nedám 5* z 5*:

I když tak už tak je to dost dlouhé mohlo tam být o jednu romantickou scénu nebo dvě navíc, ať, už v druhé třetině, nebo se mohli políbit už než začaly Hladové hry. Bylo by hezké opravdu vidět alespoň o jednu, lépe dvě romantické scény navíc, protože hlavní postavy mají úžasnou chemii mezi sebou a ten potenciál se mohl ještě o trochu více rozvést. Více ukázat jejich vztah. Navíc 90% všech jejich scén co spolu mají je minimálně částečně zachycena v trailerech, takže bych toho do traileru dala rozhodně o dost méně.

Druhá věc je právě to, jak druhá třetina filmu, kde se Snow mění byla zmatečná v tom co se snaží říct a jak se to snaží říct.

A potom konec:

Chápu, že konec má být záhadný a osud Lucy otevřený, ale co nechápu je, že není vůbec popsáno o co přesně se Lucy snažila a proč se zachovala tak jak se zachovala. Motivy/důvody chování její postavy nejsou absolutně vysvětleny, přitom právě to je ten poslední zlom proč se Snow stal tím kým se stal.

Došlo Lucy, že jí lhal a že už mu nemůže věřit? Zalekla se toho, jak držel zbraň a došlo jí, že je poslední svědek(nebo o něm začala pochybovat kvůli tomu co řekl v lese o třech smrtích?) a převládl ji strach a pochyby a utekla? Došlo jí, že nezůstane s ní v 12. kraji/nepůjde s ní na sever a tak prostě bez loučení odešla? Proč, ale za sebou zanechala hada aby ho uštknul? Došlo jí, že zabil i toho třetího člověka a lhal jí, tak by ji mohl zabít také a pokusila se ho zabít dříve než on ji? Ale v tom případě, proč ten had nebyl jedovatý? Proč by ho chtěla jen zranit a ne tedy zabít? Chtěla ho tím zpomalit, aby mohla utéct? Kdyby mu, ale utekla na sever tak by ji asi těžko našel a zabil, tak proč se se ho pokusila zabít? Aby neublížil už nikomu dalšímu? A nebo ho doopravdy chtěla jen zranit a tím zpomalit? Jaktože byla vidět jen na pár vteřin? Byla to reálně ona nebo výplod jeho fantazie? Jak do toho přesně zapadají reprodrozdi? Jak mohla jen tak zmizet? Ale nezdá se, že by to byl výplod jeho fantazie, když tam byly její stopy na zemi, které se ale pak vytratily. Že by nějak zázračně poručila reprodrozdům, aby jí pomohly uletět?(Tohle je spíš vtip, ale stejně) Nebo se prostě propadla do země?

Absence těchto odpovědí(hlavně toho proč utekla a proč tam nechala toho hada, ty zbylé otázky chápu, že to má být otevřený konec a záhada, ale přijde mi to jako dost nedomyšlená záhada) a to jak důležité je toto pro finální změnu Snowovy osobnosti je pro mně největší chyba filmu, takže v podstatě události těsně před koncem filmu(jako konec filmu považuji jeho návrat do Kapitolu) jsou největší chyba filmu. Takže největší chyba filmu je pro mě nedomyšlenost a nevysvětlení jedné z nejvýznamnějších částí děje.

Dám příklad, je to jako kdybychom se nedozvěděli proč Katniss a Peeta nejdříve předstírali svůj vztah a nebylo to vysvětleno, ale prostě bychom měli přijmout, že to tak je a že se nedozvíme proč.

Možná to je v knize lépe popsáno, ale pochybuji, že tam je napsáno proč ty věci udělala.

Zároveň velice originální je spojení love story s zrodem budoucího diktátora/obřím osobnostním vývojem  ale je to tak nedomyšleně popsáno, že to hodně ubírá potenciálu. Minimálně ve filmu.

Každopádně jsem si část filmu přála, aby to bylo o někom z podobných poměrů jako Snow, ale někom z koho se nestane totální kretén, ale někdo kdo naopak bude mít charakterový vývoj dobrým směrem a nakonec s Lucy skončí spolu a utečou na sever(což si já představuji jako Kanadu, protože Panem je nevím přesně buď bývalé a nebo vyloženě pouze alternativní USA) a nebo zůstanou spolu žít v 12. kraji a ten člověk pozná, že vlastně Kapitol je strašný a chce zůstat tam, že v 12. kraji objeví domov, jak to část filmu i vypadalo. Že možná by se mi to i líbilo více kdyby to byl příběh vítězky 10. Hladových her a jejího mentora, který si prošel dobrým kvalitním charakterovým vývojem a zůstali spolu a ne příběh mladého Snowa. Ale zároveň se mi líbí, že písnička jeho první a jediné lásky byla i hymna revoluce a jeho porážky a že symbolem revoluce byla právě splátkyně 12. kraje a reprodrozdi. Karma je v tomto případě přímo ikonická svině. Také to, že se Katniss uklonila úplně stejně jako Lucy. Teď to Hunger games dává úplně nový svěží nádech, jak se na příběh dívat, na to jaký to na Snowa muselo mít dopad. Jak silný její odkaz byl a jak velký měl dopad na revoluci a na jeho život.

A nakonec krásný citát, který dává větší smysl v angličtině než češtině, tak pouze pro ty co umí anglicky:

Katniss was a hunter, forced to become a performer and Lucy was a performer forced to become a hunter.