KagamineRinCZ

FILM DÍRA - RECENZE

Před nějakou dobou jsem viděla ( celkem asi 7x) tenhle relativně nový španělský horor a musím říct, že mi hodně uvízl v hlavě. Takže ho tady zrecenzuju

BACHA, MŮŽE OBSAHOVAT DROBNÉ SPOILERYA

Zda mohu film doporučit? Nooo...pokud máte slabší žaludek, a dělají vám zle scény, kde se zabíjí, kde je krev, kde do někoho řežou nebo třeba kanibalismus, a víte, že podobné scény fakt nezvládáte, pak rozhodně ne. Pokud ale podobné věci na obrazovce vidět dokážete, pak ten film rozhodně stojí za to vidět.

ŽÁNR: Horor, drama, psychologické, alegorie na společnost

O ČEM FILM JE:

Díra je vlastně vězení. Ale ne normální vězení. Je to jedna velká, na první pohled nekonečně dlouhá vertikální šachta sestavená ze zdánlivě nekonečného počtu pater. a s dírou na jídelní paletu uprostřed. Patra jsou číslována od patra 1 směrem dolů. Tohle vězení má jednu jistou specifikaci. V Patře 0, nad prvním vrchním patrem věznice, kuchaři každý den spustí velkou paletu plnou jídla. V každém patře se paleta na chvíli zastaví, a dva vězni na každém patře v ten čas mohou jíst. Ti v horních patrech dostávají úžasné a chutné jídlo, ti níže jen studené a oslintané zbytky, a ti dole nedostanou k jídlu VŮBEC NIC. Každý měsíc jsou vězni na patrech přeházení.

Situace je ale zlá, protože i když se v některých vyjímečných případech měsíc bez jídla přežít dá, těm ve spodních patrech se naděje na přežití dost snižují...Nemluvě o tom, co se stane, když vězni schytají dvě spodní patra po sobě...Pak to mají jasné...I z toho důvodu se někteří vězni učí nespoléhat na paletu a živit se sami...Jak? No...lidské maso je také jedlé...Takže řešením může být snědení spolubydlícího nebo si zajet na patro pod nimi pro vězně ze sousedního spodního patra.

Hlavní hrdina filmu přichází do tohohle vězení na půl roku dobrovolně. Za to dostane nějaký diplom ( nevím přesně, o co jde, ale pochopila jsem, že jde o diplom zajišťující nějaké společenské výhody)

Má zhruba představu, jak vězení funguje nebo si to alespoň myslí. Ví o tom, že ti nahoře dostávají lepší jídlo, a na ty dole zbydou jen zbytky ovšem...neví, že více jak polovina díry nedostává nic, protože na ně nezbyde. Na paletě zkrátka není dost jídla pro...Sto? Dvě stě? Tři sta pater? Nebo víc? :P

Jeho první spolubydlící je sice trochu zvláštní, a možná ne úplně nejmilejší, ale nakonec celkem pohodový stařík, i když trochu šílený. Nakonec se ale, nebo se to tak našemu hrdinovi zdá, spřátelí. Ovšem jen do doby. než se další měsíc ocitnou na patře bez jídla...

Náš hlavní hrdina se také setkává s dívkou, která každý měsíc jezdí dobrovolně na paletě někam dolů, prý hledá svého syna...Tak že by tam dávali i děti?

Nicméně hlavní hrdina velice rychle zjistí, že tohle místo není místem, kde se dá normálně přežít a místem, kde by vládla nějaká spravedlnost, lidská práva, humálnost nebo zákony.

Tím spíš, když se tam setká dokonce se ženou, která pracovala pro vedení, ale, jak se ukáže, vlastně nic o díře nevěděla. Po měsících, kdy náš hrdina střídavě snáze nebo obtížněji přežívá a chtě nechtě se přizpůsobuje strategiím přežití díry, začne trpět spasitelskými bludy. A pak přesvědčí jednoho svého spolubydlícího, aby se pokusili narušit řád díry a dostat jídlo až do posledního patra...Otázkou ale je, kolik těch pater tam vlastně je? A co tam dole vlastně číhá?

CO JE NA FILMU SUPER:

Je to především ten nápad. Je hodně hororů, kde jsou strašidelné domy, lesy, duchové, vrazi, maniaci nebo kde někdo vyvolal démona, ale horor to vězení, které navíc funguje na téhle bázi? Jedná se o naprosto originální film a originální téma, nic podobného jsem nikdy před tím neviděla.

Napětí. Film umí hodně dobře pracovat s napětím. Vlastně...bylo to na mě moc, chtěla jsem to vypnout, ale nedokázala jsem se nedozvědět, jak to dopadne XD

Také celý děj velice hezky navazuje. Film neobsahuje zbytečné a nudné části, rozhovory o ničem a znázorňuje jen to pro děj důležité a každý rozhovor má smysl a význam pro děj.

Postavy jsou rozmanité, jsou tam postavy dobré, postavy špatné, a postavy, které v jádru nejsou zlé, ale zkrátka, lidsky, sledují své vlastní zájmy a snaží se přežít za každou cenu.

Lekačky nejsou formou toho, že na vás něco vyskočí, že nějaká ženská ječí nebo že se zhasnou světla, ale útočí na psychiku. Neleknete se, protože tam něco ječelo nebo vyskočilo. Leknete se spolu s hlavním hrdinou, když mu dojde, v jak bezvýchodné situaci je. A věřte mi, že pohled na nízké číslo na zdi značící patro vás vyděsí mnohem víc, než nějaký duch nebo vrah za stromem.

Silný zážitek. Myslím, že tento film v každém minimálně na nějakou dobu zanechá opravdu silnou emoční stopu.

Popis hladovění. Autor musel být snad bývalý anorektik XD Protože jasně poukázal na to, že hlad není jen o pocitu hladu, poukázal na to, co se děje s psychikou člověka, jak klesá soustředění a rychlost myšlení, jak se mění jeho priority a potřeby a dokonce i jiné biologické potřeby. Zatímco v patře 50 holku chlapi znásilní, na patře 100+ jí sní...a na nějaký sex nemají ani pomyšlení, i když tam trčí měsíce nebo déle bez ženské...

CO JE NA FILMU ŠPATNĚ:

:Otevřený konec. Někdo má možná rád otevřené konce, ale já je nesnáším XD A když celý film čekám, snáším ty šoky a hrůzy, a pak se vůbec nedozvím, jak to dopadlo a zda to, co nakonec hlavní hrdina udělal, k něčemu bylo nebo zda jen zabil nevinnou dívku...XD ÁÁÁÁHHH! JAK TO DOPADLO?????

( teď bude spoiler - červeně, nemusíte číst)

. Stav hlavního hrdiny. Na začátku to byl fajn chlap, ale jak se ke konci zbláznil...Tolik toho překonal, přežil takový hrůzy a byl jen krůček od toho, aby relativně ve zdraví odešel...A on dobrovolně umře jen proto, že mu hlasy v jeho hlavě řekli, že není poselství??? Čemu tím pomohl, že tam zařval? Kdyby se obětoval, neřeknu, ale on to doslova jen vzdal proto, že mu to řekl hlas v hlavě a jeho halucinace.

. Nedomyšlenost. Španělsko :D Miluju Španěly, jsou úžasní, ale faktem je, že nemívají ve věcech Švýcarský pořádek XD Jistě, celý film je vlastně jen alegorie na společnost a společenské vrstvy. nelze ho brát vážně. Musí se brát jako metafora, ale... když se na to podíváme z čistě diváckého pohledu, ve filmu je strašně moc nejasností a nesmyslů. Například...vězni v prvních patrech se mají dobře, protože vždy dostanou spoustu úžasného jídla ale...ve skutečnosti nemají čas ho sníst, protože paleta se na každém patře zastaví na 50 sekund. A za tu dobu je jedno, kolik jídla je na paletě, protože to se nikdo nestihne najíst tak, aby přežil.

Další věc byla třeba ta věc s příděly a dělením. Že by se ti nahoře uskromnili a snědli jen nějaký svůj příděl...I kdyby na paletě bylo jídla pro dejme tomu těch 200 pater, jak byla původní informace, pokud ej pater víc, je to stejně jedno, protože i kdyby se najedlo 200 pater místo obvyklých, cca 60ti pater jak tomu bylo, když každý hltal ,,víc, než potřebuje", stejně by velká část Díry umírala. I kdyby se dělili sebevíc a všichni opravdu jen přežívali na hranici holého přežití, stejně by se na všechny nedostalo. Proto jakákoli hezká myšlenka s dělením byla vlastně zbytečná.

Nebudu vyjmenovávat všechny nedomyšlenosti, protože jich bylo opravdu opravdu hodně, nicméně ještě jednu podstatnou vypíchnu. Vězni jsou pečlivě sledováni, protože by byli uvařeni nebo zmrazeni na patře za živa, kdyby si nechali jídlo z palety. Ale vedení zřejmě nevadí, že se navzájem zabíjí, pojídají, že se vozí na paletě dolů, jak se jim zachce, cestují, napadají ostatní nebo se dokonce snaží šplhat nahoru.

NEZODPOVĚZENÉ OTÁZKY.

Film je bohužel plný nezodpovězených otázek. Na základě čeho se vězni na patrech mění? Je to opravdu zcela náhodné? protože nikdy nikdo neví, na jakém patře skončí příští měsíc, tak či tak se ale vždy stěhuje celé patro, tedy dva lidé, pokud oba přežili. Buď nahoru nebo dolů. Někdy o deset pater, někdy o sto padesát. Jistě, mohlo to být náhodné losování, ale proč se tedy hlavní hrdina střídal vždy na patře s jídlem a na patře bez jídla? Jistě, asi proto, že ti, co se vystřídali na patrech bez jídla dvakrát a víc, jaksi nepřežili a nikdo o nich nevěděl...Ale třeba jedna holka byla, až na jednu vyjímku, vždy na patře s jídlem. A těch pater s jídlem mohlo být, dle stavu palety v patře 49 hned na začátku...tak 60. Dál se to podle mě nedostalo. kdyby tedy bylo v díře třeba ( já vím kolik jich tam bylo, ale vám to neřeknu, dám sem ale přibližný nástřel) 300 nebo 400 tak...60 pater se nají a všechna ta ostatní ne, tak jaká je šance, že budete na patře s jídlem? Tak šestinová?

Za co všechno jste mohli být zavřeni do díry? Někteří tam chodili dobrovolně za diplom. Jiní tam byli za vraždu a byla jim dána možnost mezi blázincem a tímhle...Ale zavírali tam lidi i zcela nedobrovolně? A za co? Co rozhodovalo, zda půjdou do díry nebo standartního vězení? Jak díra vznikla, proč, kdo jí postavil...O ničem z toho se z filmu nedozvíme.

Každý si mohl do díry vzít jednu libovolnou věc. Mohlo to být cokoli. Zbraň, rotoped, kniha, nádobí, hudební nástroj, dokonce i zvíře. Ale co kdyby si někdo vzal nějaké jídlo, vařič nebo třeba dokonce plynovou masku? Když měli vězně měnit, uspávali je plynem. Prošla by plynová maska? prošel by třeba batoh jídla? To je otázka...

Jedlo se tam lidské maso. Syrové, a tak, jak jste tu mrtvolu naporcovali nožem nebo střepem. Díra byla vlastně otevřená. Uprostřed byla ta...no, ta díra XD Takže kdyby se tam uvolnil botulotoxin, jak by zabránili tomu, že celá díra najednou neumře? Co kdyby to tam někdo zapálil, střílel rachejtle nebo bomby?

. Co bylo s těmi, kteří díru přežili a pustili je? Byl vůbec někdo takový? Nebo se postarali, aby odtamtud nikdy nikdo neodešel? Pokud by totiž odešel, určitě by šel na světlo s tím, jak to tam DOOPRAVDY chodí. Mohli se tedy postarat o to, aby to nikdo nepřežil? Asi mohli. Určitě mohli. Ale pokud někdo odešel, co s ním pak bylo dál?

POSTAVY:

Co se týče postav, ty jsou udělané dobře. Jen s hlavním hrdinou to jde od deseti k nule. Nejdřív je to fajn, férovej, chytrej a pohodovej chlap, kterej to všechno myslí dobře, ale nedělá si iluze. A je logické, že po tom všem, co si tam prožil, se jeho psychický stav zhoršoval, ale ty jeho bludy byly možná trochu moc. Kdyby měl nějaký pud sebezáchovy... kdyby myslel...Ke konci se vlastně zachoval strašně sobecky, když pro svůj cíl, který ale nikomu reálně nepomohl, obětoval i svého nejlepšího spolubydlícího.

První spolubydla hlavního hrdiny, starší, trochu nerudný pán, který omylem zabil televizí člověka. Celkem fajn týpek, když ho víc poznáte. Možná poněkud na hlavu, ale není doopravdy zlý. jen už byl v díře dlouho, a zkrátka se přizpůsobil. Chtěl jenom přežít. Ale v jádru, řekla bych, to byl celkem dobrej člověk, a vlastně mi tam z nich byl nejsympatičtější.

Bývalá zaměstnankyně, která se nechá zavřít do díry poté, co zjistí, že umírá na rakovinu. V díře zjistí, že to, co o ní věděla, není z daleka vše a má výčitky. Ze začátku se snaží dělat naprosto zbytečnou osvětu v díře, ale jak jsme si řekli, nemá cenu se dělit a šetřit jídlem, protože by se stejně nedostalo na všechny...A ještě ke všemu tam vezme psa! Psa!!! Ten pes tam byl zavřenej v jedný místnosti, skoro bez jídla a ještě v ohrožení, protože by ho snědl první hladový obyvatel díry...A ona tam to zvíře klidně vezme, i když ví, že tam nemá šanci přežít.

Poslední spolubydla hlavního hrdiny byl opět docela fajn týpek. V tom nic špatnýho nebylo. Ale kdyby byl o trochu míň férovej a oddanej kámošovi...mohl žít.

Miharu. Ona cestovatelka, která ( údajně) hledá syna. Každý měsíc zabije spolubydlícího, a pak jede dolů. Kam až, kdo ví? Prostě někam dolů, asi dokud onoho syna nenajde ( pokud nějaký existuje) Svým způsobem zajímavá postava, a někoho v té díře asi přece jen má ( neřeknu ale zda syna, sestru nebo matku...) Nespoléhá na jídlo na paletě, ale loví maso.

To by bylo asi vše důležité. Rozhodně je to nesmírně zajímavý film, který stojí za vidění, ale bohužel přinese víc otázek, než odpovědí. A to je vlastně škoda, protože všechno, co se ve filmu nedozvíte, vás bude fakt strašně zajímat XD