KagamineRinCZ

3096 dní - film - recenze

Na chvíli se posuneme od anime k filmu, který jsem nedávno viděla dokonce dvakrát, a proč si myslím, že ač je film zábavný a poutavý, je špatně zpracovaný, a je spíše urážkou oběti a případu, kterého se týkal.

O ČEM FILM JE

Film pojednává o slavném případu Nataschi Kampusch, což byla rakouská dívka, která byla ve věku deseti let unesena Volfgangem Přiklopilem, který jí následně držel přes osm let ve sklepní místnosti a ve svém domě, kde si z ní vychovával svou budoucí potenciální přítelkyni. Pokud daný případ neznáte, doporučuji se s ním seznámit předtím, než si pustíte film.

Natascha byla přes osm let vězněna, Volfgang ji bil, týral hlady, manipuloval s ní, a jiné nehezké věci. Po více jak osmi letech se podařilo Natasche utéct, a celý příběh se dostal na veřejnost. Celý film zobrazuje život Nataschi, ještě předtím, než byla unesena, a následně vše, co se dělo po únosu, celé ty roky, až po dobu, kdy utekla, a co se dělo pak.

POZITIVA:

Než začnu na film nadávat, řeknu, v čem si myslím, že byl dobrý. Představil tenhle případ světu, rozhodně byl natočen dobře, byl zábavný, a herecké výkony v něm byly dobré. Tím to ale bohužel končí. Tenhle film totiž nebyl vymyšlený příběh. Tohle se opravdu stalo, a jedna malá holčička, a později mladá slečna ztratila nejlepší roky života uvězněná s šílencem, kdy hrozně trpěla po všech stránkách...A film její příběh zromantizoval a představil vlastně jako...romantiku.

CO JE S FILMEM ŠPATNĚ:

Takže od začátku. První průser, který vnímám, je vzhled herce, který hrál únosce Volfganga. Herec, který ho hrál je nesmírně sympatický, a rozhodně atraktivní, ale on je ( nebo ve filmu byl) vyloženě sladký. Taková ta jemná tvářička, kukadla jako anime postavička...

Osobně si myslím, že by se do rolí těchto násilníků neměli obsazovat takhle atraktivní a sympatičtí herci, protože to potom vede k tomu, že si lidé tyto případy a tyto únosce idealizují a romantizují. Už tak tu máme dost cvoků, kteří jsou posedlí masovými vrahy a únosci, a jsou do nich zamilovaní a hájí je... a tohle je v tom podporuje ještě víc.

Upřímně, i já, když jsem se na ten film dívala, jsem s Volfgangem soucítila, a místy se přistihovala, že jsem byla na jeho straně. Asi chápu tu myšlenku, že únosce a násilník nemusí být od pohledu divný strejček, že to klidně může být právě někdo nesmírně sympatický, atraktivní a nevinně vypadající, a že na něm vůbec nemusíme poznat, že je s ním něco špatně, jo...ale i tak bych si na to dávala pozor, protože sama vím, co to v divákovi vyvolá za pocity...

Další věc byla, že filmový Volfgang byl proti tomu reálnému fakt soft verze. Z toho, co Natascha vypověděla, se k ní choval opravdu hrozně ( přestože jí časem dal hodiny, knihy a rádio), ale jinak ji nechával hladovět, strašně ji mlátil, urážel, zavíral bez světla, prostě ji týral.

A ve filmu...ano, jednou ji zbil, ano, někdy jí odpíral jídlo a občas řekl něco ošklivého, ale jinak...se k ní nechoval zas tak hrozně. Dával jí dárky, slavil s ní Vánoce, dokonce jí na narozeniny sehnal obrovský dort...myslím, že v reálu se k ní choval MNOHEM hůř, než ve filmu...V tom filmu se k ní zas tak špatně nechoval, a možná to mám zkreslené, protože jsem sama nevyrůstala v prostředí, které by byli ideální, a tak mi jeho chování ve filmu nepřišlo tak hrozné...faktem ale je, že ve filmu byl ještě celkem v pohodě.

A tím se dostáváme dál. Romantika mezi postavami. I ve skutečnosti začal Volfgang s Nataschou, když byla starší ( asi 16) spát, a ve filmu to bylo taky tak. Nicméně ve filmu to nevypadalo jako znásilnění. A romantické poznámky typu JSI KE MĚ PŘIPOUTANÝ STEJNĚ, JAKO JÁ K TOBĚ, zasněné hledění do očí, romantický polibek, společné zařizování bytu, kdy se jí únosce ptá na názor, a ptá se, co by si přála...nebo scéna, kdy Natascha nechce sex, a on sice řekne: ,, Ale ty mi patříš. Můžu si s tebou dělat, co chci." Ale následně ji jen pohladí, a nechá ji být...Jasně, kdyby si mohla takhle určovat pravidla, nebylo by o čem jednat. Opravdu pochybuju, že jí v reálu nechal na pokoji jen proto, že by zrovna nechtěla.

No, kdybych já byla na jejím místě, a viděla tenhle film, asi bych z toho byla hodně špatná. Ta holka osm let trpěla jako kůň, a oni představí světu její příběh jako romantické drama...Myslím, že vůči oběti je to hodně odporné a nedomyšlené, a tvůrci by se nad sebou měli zamyslet. protože tahle romantická soft verze případu opravdu nebyla na místě, a utrpení Nataschi, které zažila, nesmírně zlehčuje.

Neřekla bych, kdyby se jednalo o vymyšlený příběh, jenže tohle se stalo, a ta holka to celé opravdu protrpěla. A následně vyjde tohle...

Z toho důvodu hodnotím film jako zpackaný, protože je to vůči oběti nefér a urážlivé.