KagamineRinCZ

Škola psaní #1 - JAK VYTVÁŘET POSTAVY

Vzhledem k tomu, že hodně píšu, tak mě napadlo poradit dalším mladým autorům ohledně psaní. takže pokud rádi píšete, povídky, básničky, příběhy, cokoli...pak jste tu správně. Dneska, v prvním díle, se zaměříme na tvorbu postav a poradím vám pár svých tipů, které sama používám.

Vytvořit postavu do příběhu není těžké, nicméně...někdy se stane, že se postavy v příběhu začnou vyvíjet trochu jinak, než jste sami zamýšleli nebo může nastat zmatek při dialozích. Protože pokud nechcete neustále za každou větou psát: ,, FILOMÉNA ŘEKLA, ŘEKL MEDVĚDĚV" atd, což není ani čtenářsky komfortní, pokud je to skutečně za každou větou, může se stát, že se v tom, kdo co vlastně řekl, čtenář ztratí. A s tím se pojí první bod:

1. KAŽDÁ POSTAVA BY MĚLA MÍT SVOU SPECIFICKOU MLUVU.

Aby právě nedocházelo k tomu, že se čtenář nebo i vy sami v dialozích ztratíte, je dobré, aby měla každá postava svou specifickou mluvu, obvyklá slova a fráze, které často používá, a zkrátka svůj styl vyjadřování. jaký bude, to by mělo vždy záležet na postavě. Postava intelektuála, který hodně čte, bude asi mluvit trochu jinak, než postava někoho, kdo ve dvanácti utekl z domu a žil na ulici s bandou fetek...Chápeme se. Stejně tak můžete využívat to, odkud postava je. Zda z Brna, z Prahy...Zatímco brněnská postava bude asi říkat ,, já su" tak pražská úplně ne :D

Může jít také o to, jak postava začíná větu. Například určitá postava může téměř vždy začínat větu slovem: ,, no," nebo když se zapojuje do hovoru, tak začínat větou: ,, jestli k tomu můžu něco říct" a nebo například častěji používat přísloví. Jiná bude mluvit spisovně, jiná nespisovně, jiná třeba vulgárně, jiná zase nadužívat slovo ,,jakoby" :D Ale mělo by být vždy poznat, která postava mluví, aniž by muselo být za každou přímou řečí: ,,VĚNCESLAV ŘEKL."

2. FANZATII SE MEZE NEKLADOU.

Je to váš příběh. Jsou to vaše postavy. Takže se vůbec nebojte je udělat kreativní. Když budou všichni jen hodní a kamarádští, tak se příběh moc neposune. Když budou naopak všichni jen chladní a introvertní, taky to bude nuda. A z vlastní zkušenosti vím, že pár opravdu trhlých postav s výraznými výstřelky může příběhu hodně pomoct :D takže se toho vůbec nebojte! Vytvořte zajímavé postavy. jedna může být silně traumatizovaná, jiná mít dvacet divných fobií, jiná rozdvojenou osobnost, jiná zase pořád skákat do řeči a další třeba sbírat jídlo ze země a schovávat si ho do sáčků...Postavy mohou mít zvláštní schopnosti. Cokoli. je to jen a jen vaše, tak se nebojte je udělat zajímavé, a některé třeba i divné.

3. VYTVOŘTE JIM CHARAKTER I PŘÍBĚH.

Ještě než se do psaní pustíte, vymyslete charakter dané postavy od začátku do konce. Zda se bude nějak vyvíjet a měnit nebo zda zůstane celý příběh stejná. K čemu dospěje. Jaké má názory. Co má ráda. Jakého je vyznání, koho má ráda, koho ráda nemá, co ráda dělá, jak žije...Všechno. Díky tomu budete mít vždy jasno v tom, jaká je, jak se zachová, a většinou také to, co kdy řekne.

Další věc je její příběh. příběhy jsou obvykle popisovány z pohledu hlavní postavy. Ale žádnou postavu by jste neměli zanedbat. když už si to nechcete psát, tak si alespoň v hlavě vytvořte životní příběh každé postavy. kde vyrůstala, co zažila, s kým žila...Díky tomu svou postavu pochopíte a budete mít taky jasno v tom, proč dělá to, co dělá. Vše to bude mít nějaký smysl a důvod. Takže každé postavě kromě charakteru sestavte i její životní příběh.

Je také dobré jim vymyslet vzhled. Můžete si je nakreslit nebo jen představit, nebo jejich vzhled popsat. Díky tomu si je budete úžasně představovat přímo při psaní.

4 NĚKDY JIM DEJTE VOLNOST

Vždy jsem byla zastáncem toho, že postavy mají mít pevný charakter a vše by mělo být dopředu promyšlené a dané. Pak se ale pár mých postav vyvinulo tak nějak samo :D Ani nevím jak, prostě jsem psala...a bylo to. A někdy je to tak správně. Někdy prostě píšete, co vám přijde na mysl, a ani se nenadějete a vaše postava se trochu změní nebo vyvine jinak, než jste zamýšleli. Ale ve finále je to k dobru a příběh to posune. Takže někdy může být fajn to nepromýšlet do detailů a nechat postavu, aby se sama vyvinula. Né vždy to funguje, ale...vždycky můžete část příběhu přepsat.

5. VYTVÁŘEJTE I POSTAVY, KTERÉ NEBUDETE MÍT RÁDI.

Postavy z příběhu jsou postavy z příběhu. Ne vaši dokonalí kamarádi. A mít všechny postavy sympatické.   dokonale dle svých představ, to by byla nuda. Vůbec se nebojte vytvořit i postavu dle toho, co na lidech nejvíc nesnášíte, postavu, která vám samotným poleze na nervy. Vytvořte jí pro svou osobní nenávist. Díky tomu si procvičíte i vciťování se do lidí, kteří vám nesedí a zároveň bude snazší takovouhle postavu zabít nebo vytrestat :D Taky jí můžete používat jako návnadu pro postavy, které máte rádi. Můžete si na ní taky dokonale vybít vztek :D

6. JEDNA POSTAVA BY MĚLA MÍT NĚCO Z VÁS

Autor není hlavní postava, a hlavní postava není autor. To je častá mýlka. Nicméně pro psaní je jednodušší mít v příběhu  i postavu, která má něco z vás. A z daleka to nemusí být ta hlavní, může to být klidně nějaká epizodní. A nemusí to být přesně váš odraz a vy v jiné realitě. Ale měla by mít alespoň kousek z vás. Píše se pak o mnoho lépe.

7. NEBOJTE SE JE NECHÁPAT

Jak jsem řekla, postavy z příběhu nejsou autor. A některé vaše postavy se od vás naopak mohou lišit hodně. Pokud mají charakter, který je něčím zajímavý nebo divný, ale je to k dobru příběhu, pak se vůbec nebojte toho, že vlastně vůbec nechápete, co ta vaše postava vyvádí :D Dejte jí svobodu, nemusíte chápat, co dělá, ale pokud to spadá do příběhu, nemusíte se toho bát.

8. VZTAHY

Kromě osobního příběhu a podrobné charakteristiky by jste si měli promyslet i vztahy s ostatními postavami. Jaký má právě tahle postava vztah k ostatním? K tomu, a jaký k tomu, Vyvine se nějak? Změní se? Nebo zůstane stejný? Jakým způsobem komunikuje s tím, a jakým zase s oním? I tohle by jste měli mít vymyšlené. Aby se nestalo, že se vaše postava začne bez zjevného nebo později odhaleného důvodu chovat hnusně k někomu, koho miluje nebo se naopak až moc hezky a slušně nezačne bavit s někým, koho nesnáší. Kdo má s kým jaký vztah? kdo se s kým má rád? A kdo s kým zase ne? Tohle všechno by mělo být alespoň trochu zřejmé.

9. JAKÁ BUDE HLAVNÍ POSTAVA?

Hlavní postava je logicky takový leader příběhu. Příběh buď můžete spát er formou, tedy z pohledu bu´d vševědoucího nezúčastněného vypravěče, který jen popisuje děj a pocity nebo z pohledu vypravěče, ale se zaměřením na hlavní postavu, její názory, city a myšlenky a z jejího pohledu, a nebo v ich formě. Tedy, kdy příběh vypráví přímo hlavní postava. Tyto styly také můžete měnit, ale převládat by měla jedna forma. 

Proto je právě hlavní postava hodně důležitá. Buď se můžete držet obvyklého klišé, kdy je hlavní postava typicky dokonalá, vše se jí daří, vše jí vychází a točí se vše kolem ní, přestože není z daleka tou nejzajímavější v příběhu, nebo...Jí to můžete udělat těžší a může být ve finále daleko míň...typicky hlavní. Může příběhem také jen tak proplovat a vyprávět své vzpomínky. Nicméně, hlavní postava by se měla nějakým způsobem vyvíjet. neměla by být pořád úplně stejná. Ale jaká bude, to záleží čistě na vás. 

10. POZOR NA AŽ MOC POSTAV

Tohle sama často porušuju, protože mám milion nápadů :D Ale pokud máte v příběhu 30 postav, do toho se ještě všechny schází současně a všechny zažívají dost věcí, je snadné se v psaní, a v následném čtení také, úplně ztratit. Ani vy, ani čtenář se v tom poté vůbec nevyzná, a už ani neví, kdo co vlastně udělal, a s kým. Také se hůře soustředí na jednotlivé situace. Je dobré mít pár hlavních postav, pár vedlejších a ty ostatní tam nechat třeba jen jako epizodní v jedné kapitole, ale jejich příběh zbytečně nerozvíjet. Ovšem pokud se na to cítíte a chcete, pak opět platí, že je to váš příběh a váš svět a nikdo nemá právo vám do toho kecat. To je totiž na psaní nejlepší :D 

A příště se můžeme mrknout třeba na samotné dialogy, co říkáte? ;)

Komentáře

Butterfly340VIP(Imagination☆)

Dobré shrnutí.
Postavy jsou základem příběhu a často rozhodují o tom, jestli si čtenář příběh přečte, nebo odloží. Osobně to mám tak, že pakliže jsou postavy zábavné a dobře napsané, tak jsem ochotná přehlédnout jiné nedostatky a celkově pak knihu hodnotím líp.

Co se týče mých "zkušeností", tak se mi líp píšou ukecaný a přidrzlý postavy, než nějaký zamlklejší tichý. Tam je pak problém v dialozích.

Obecně, občas se nechávám při psaní unést a nedržím se plánu. A ne vždycky to úplně vyjde. Zrovna teď mám rozepsaný příběh, který asi budu nucena smazat, protože se to totálně vymklo kontrolesmajl Ono už to začalo tím, že hned v první kapitole moje hrdinka omylem skončila přihlášená v dramatickém kroužku. Nemělo to hrát velkou roli, jenže se ukazuje, že by to roli hrát mělo smajl Prostě nejde pokračovat bez toho, bylo by to divný...
Nicméně, koruna tomu všemu byla nasazena teď, v asi osmé kapitole, kdy mi dvě hlavní postavy spolu trajdají autem po městě smajl

Takže tak, někdy si ty postavy dělají totálně, co chtějí smajl

Butterfly340To se mi líbí +1 To se mi nelíbí

Butterfly340VIP(Imagination☆)

RinKagamineCZ: Mně se zase stalo, že se mi postava pohádala s matkousmajl Měl kolem ní jen projít, ale to né... smajl

I takový člověk by mohl udělat něco šílenýho. A vysvětlení? Prostě se zbláznil. Pak by to byla ještě větší legrace smajl

Butterfly340To se mi líbí 0 To se mi nelíbí

RinKagamineCZ

Butterfly340: díky za skvělý komentář. A k té poslední, větě, ano, někdy se postavy začnou chovat tak, že my sami nevíme proč, ale někdy z toho může být i docela legrace, například jedna postava v mém příběhu jen tak z ničeho nic nalepil na okýnko v autobuse kus salámu. Vysvětlení? že tam drží líp, než šunka smajl Sama nevím proč, naštěstí ta postava je geniální blázen, takže...tak se dá taky vysvětlit cokoli. Ale asi by to úplně neudělala postava distingovaného inspicienta z hodně bohaté a nobl rodiny, který se nikdy nechová nějak trhle smajl

RinKagamineCZTo se mi líbí +1 To se mi nelíbí

Nový komentář

Přidávání komentářu je povoleno pouze přihlášeným uživatelům. Zaregistruj se a přidej sem svůj komentář.