KagamineRinCZ

5 RAD, JAK KOMUNIKOVAT BEZ HÁDKY

VAROVÁNÍ - VŠECHNY TYHLE RADY FUNGUJÍ, JEN POKUD OBĚ STRANY ALESPON TROCHU CHTĚJÍ A POKUD JEDNA STRANA NENÍ IMBECIL

Mezilidská komunikace je jedna z nejtěžších a nejdůležitějších věcí. Zvlášť v dnešní době, kdy převládá komunikace na soc. sítí pro nás může být těžké s druhými komunikovat, tím spíš, když jsme každý úplně jiný, a máme svůj způsob komunikace, názory a myšlení. Někdy se tak dostaneme do nehezkých, ale vlastně zbytečných neshod jen kvůli tomu, že si to nezvládneme vykomunikovat. A v tom vám může pomoci tenhle článek.


1. S NĚKTERÝMI LIDMI SE DOHODNOUT NEJDE


Jako první se podíváme na nejhorší scénář. Určitě už jste se někdy dostali do situace, že jste se opravdu snažili se s někým dohodnout nebo si promluvit, ale prostě to nešlo, přestože jste se na hlavu stavěli, protože druhá strana nespolupracovala nebo si z vás ještě dělala legraci, urážela vás, nadávala, a prostě…se nedalo se někam dobrat.
I na tohle můžete narazit, s některými lidmi prostě nebude rozumná řeč, a nikam se s nimi nepohnete. Pokud s čistým štítem víte, že jste zkusili vše, ale nevyšlo to, není to vaše chyba, a v takových situacích je nejlepší se na to vykašlat a neinvestovat do těchhle lidí zbytečnou energii. Neberte to jako porážku, prostě připusťte, že s tímhle člověkem to jinak nešlo.


2. BUĎTE KONSTRUKTIVNÍ KE DRUHÝM I SAMI K SOBĚ


Ve chvíli, kdy vám druhá strana něco vyčítá, není dobré hned přecházet do obrany a začít dělat to samé. Pokud vám vytýká něco, o čem víte, že je pravda, a že je to váš neduh nebo vaše chyba, nebojte se to přiznat a říct: ,,ano, zrovna v tomhle máš pravdu“. Poté co vám druhá strana sdělí, co jí vadí, jí naopak vy sdělte, co si myslíte. Ideálně začněte pozitivně, protože když začnete negativy, může diskuze zbytečně přejít v hádku a výměnu urážek. Začněte třeba tím, že oceňujete její upřímnost a to, že vám dokázala sdělit, co jí vadí nebo že jste si vědomi toho a toho a faktu, že je pro ni daná věc citlivá, a stejně to dokázala jít řešit, což je skvělé. Následně upřímně, ale slušně, a na rovinu řekněte, co vadí vám a proč. Jak u sebe, tak u druhých vždycky vyzdvihněte to pozitivní, a následně se slušně, ale upřímně vyjádřete k tomu negativnímu se snahou to řešit nebo dojít kompromisu. Poté, co si to sdělíte, je dobré dál nepokračovat v omáčce okolo a v upozorňování na další chyby, které vás k tomu ještě mimoděk napadají, ale rovnou začít s tím, co se dá v dané situaci dělat, aby se věc vyřešila nebo vyjasnila.


Nikdy druhého nekritizujte za to, co nemůže změnit nebo co na vás nemá vliv, jako například jeho vzhled, váha, oblečení nebo náboženské vyznání. Když už budete sdělovat, co vám vadí, ,,nadávejte“ jen na to, za co si daná osoba může, co má negativní dopady na vás, a co je dobré chtít měnit. Stejně tak vy se nenechte urážet a strhnout se do hádky kvůli tomu, že se druhé straně nelíbí vaše neznačkové boty…


3. DOPŘEDU NA TO DRUHÉHO PŘIPRAVTE


Pokud je potřeba si o něčem s někým promluvit, něco vyjednat nebo domluvit nebo hodit řeč o něčem méně příjemném, neměli by jste to na druhého vychrlit bez varování, protože pak docílíte buď toho, že se druhá strana lekne a stáhne do sebe, a nebude to chtít řešit, a nebo se naštve a začne ječet a hádat se.
Pokud víte, že si s někým musíte promluvit o něčem, co je špatně nebo že budete řešit něco, u čeho hrozí konflikt, oslovte člověka, zdvořile, s tím, že si musíte o něčem promluvit, a klidně dodejte, že to může být trochu nepříjemné, ale v žádném případě to nechcete řešit hádkou, že mu jen potřebujete na rovinu něco říct nebo se na něčem dohodnout, tak ať nezačne křičet, že to OPRAVDU CHCETE VYŘEŠIT V KLIDU A JAKO ROZUMNÍ LIDÉ. Pokud není daný člověk ten z bodu jedna, je dost velká šance, že ho tahle příprava nastaví do diplomatičtějšího módu, než kdybyste ho tím zaskočili.



4. BEZ KŘIKU, BEZ NADÁVEK, BEZ ZBYTEČNÉ AROGANCE


Křikem, urážkami a ironií se nic nevyřeší. Jasně, pokud někdo řve na vás a chová se k vám jako hovado, je těžké zachovat si chladnou hlavu a snažit se to vyřešit v klidu. Ale pokud to je trochu jde, myslete na to, že řevem se opravdu nic neřeší. Stejně tak urážením druhého, posmíváním se nebo arogantním a ironickým jednáním, kdy druhému dokazujete, že ho máte na háku, on na vás nemůže, a on je ten ,,chudák.“ To povede jen k tomu, že druhá strana přejde do silné ofenzivy nebo vás začne zrcadlit a bude se chovat stejně.


Pokud se snažíte něco vyřešit, nestavte kolem sebe bariéry nedotknutelného salámisty, který má celý vesmír na háku jen proto, aby vám druhý zdánlivě nemohl slovem ublížit. Buďte lidští. Ukažte snahu a slušnost danou věc řešit v klidu. Rozhodně se neuchylujte ke sprostým slovům, urážkám a k tomu, že by jste začali vytahovat věci z minulosti, dávno uzavřené, a tomu člověku je znovu předhazovali, protože to povede jen k hádce. Ať už sdělujete cokoli, můžete volit slušná slova, jednat lidsky, upřímně a pokusit se věc vyřešit v klidu a s rozumem. Protože jedině tak se jde někam dobrat.

5. RESPEKTUJTE A CHTĚJTE BÝT RESPEKTOVÁNI


Každý jsme jiný, máme jiné názory, pohled na svět, vkus, výchovu…Pokud se dostaneme do slovní potyčky z důvodu rozdílného názoru, měli bychom si uvědomit fakt, že náš názor a naše vidění světa je opravdu jen naše, a druhý není povinen mít to stejně. Zároveň ale nikdo nemá právo vnucovat vám své názory nebo na vás plivat kvůli tomu, že jste jiní, než on.


Rozhodně nikomu nedovolte, aby vám otravoval život jen proto, že se mu nelíbíte. Určitě dejte najevo, že si za svým stojíte a stát budete, a že vás nezmění a nenechte se sebou nijak manipulovat. Ovšem také respektujte druhého a jeho názor a odlišnosti. Nemusíte s ním souhlasit. Ale dejte mu najevo, že respektujete jeho pohled na věc, přestože s ním nesouhlasíte, ale že mu ho nebudete ani brát ani vymlouvat, protože to je jeho věc. V tomto neutrálním nastavení JÁ RESPEKTUJI TEBE A TY RESPEKTUJ MĚ, se dá lépe něco vyřešit, pokud to musíte řešit s někým opačně smýšlejícím. Pokud to není případ z bodu jedna, bude vás spíše tolerovat, pokud bude mít pocit, že i vy tolerujete jeho. 

Nový komentář

Přidávání komentářu je povoleno pouze přihlášeným uživatelům. Zaregistruj se a přidej sem svůj komentář.